افزودنی بتن چیست؟

افزودنی بتن چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 18 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 2093

بتن یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است که تقریباً در تمام سازه‌ها از آن استفاده می‌شود‌. پس کیفیت و پایداری عملکرد آن برای پیشرفت این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. از این‌رو تاکنون روش‌های مختلفی برای اصلاح بتن مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز به وجود آمده‌اند که یکی از بهترین آنها اضافه کردن افزودنی‌های بتن، در زمان اختلاط این ماده ساختمانی به حساب می‌آید. افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته مواد معدنی یا شیمیایی هستند که برای افزایش عملکرد این ماده ساختمانی و تغییر در خواص آن استفاده می‌شوند. با توجه به اهمیت استفاده از این مواد افزودنی، اگر تمایل دارید اطلاعات کافی در خصوص آنها داشته باشید، می‌توانید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست مقاله

افزودنی بتن چیست؟

افزودنی‌های بتن موادی هستند که به غیر از سنگدانه، آب و سیمانی که در تولید بتن به کار می‌روند، برای تغییرات ساختار و خواص بتن به آن افزوده می‌شوند. در واقع این افزودنی‌ها شامل مواد شیمیایی و معدنی هستند که به صورت درصدی از وزن سیمان به بتن اضافه می‌گردند.
لازم به ذکر است که استفاده از این مواد باعث به وجود آمدن ویژگی‌های خاصی در ساختار بتن شده و قابلیت پایداری عملکرد آن را در صنایع مختلف افزایش می‌دهد. همچنین باید بدانید که این مواد افزودنی طیف گسترده را تشکیل می‌دهند که هر کدام از آنها می‌توانند مشخصات و ویژگی‌های خاصی را در بتن تقویت می‌کنند.

چرا از افزودنی‌های بتن استفاده می‌کنیم؟

معمولا از افزودنی‌های بتن برای کاهش هزینه ساخت این ماده ساختمانی استفاده می‌کنند. همچنین اصلاح خواص بتن سخت شده، اطمینان از کیفیت آن در هنگام ترکیب بر اساس طرح اختلاط و افزایش چشمگیر کارایی بتن از جمله دلایل استفاده از این افزودنی‌ها محسوب می‌شوند.
علاوه بر آن باید بدانید که استفاده از این افزودنی‌ها باعث سهولت در حمل‌‌ونقل بتن، استفاده کمتر از سیمان و کاهش خطرات زیست محیطی می‌گردد. از دیگر دلایل اهمیت به کارگیری این افزودنی‌ها، می‌توان به بالا بردن توان مقابله با شرایط اضطراری خاص در طول عملیات بتن‌ریزی و اصلاح خواص بتن سخت شده اشاره نمود.

افزودنی‌های بتن چه خاصیتی دارند؟

افزودنی‌های بتن دارای مزایای فیزیکی و اقتصادی بسیار زیادی هستند. به همین دلیل استفاده از آنها در روند ساخت بتن به سرعت رو به افزایش است.‌ به عنوان مهم‌ترین خاصیت اضافه کردن مواد افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته به این ماده ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  بهبود روند کسب مقاومت اولیه بتن و بالا بردن استحکام اولیه آن
  •  امکان کنترل واکنش‌های قلیایی سیمان با سنگدانه‌ها
  •  طولانی‌تر کردن زمان گیرش بتن
  •  بالا بردن کارایی بتن بدون تغییر نسبت آب به سیمان
  •  امکان تولید بتنی مقاوم در برابر یخ‌زدگی و آب شدن مکرر
  •  بالا بردن کارایی بتن
  •  تنظیم و بهبود ویژگی‌های آن
  •  کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز
  •  کمک به توسعه پایدار بتن
  •  بالا بردن استحکام اولیه
  •  کاهش هیدراتاسیون اولیه و رفع مشکل ترک حرارتی در بتن

علت استفاده از افزودنی بتن - ام ک بتن

هدف از کاربرد مواد افزودنی بتن چیست؟

در خصوص استفاده از افزودنی‌های بتن باید بدانید که این محصولات باعث افزایش کیفیت بتن، قابلیت مدیریت آن، شتاب یا تاخیر در زمان گیرش بتن و در نهایت تغییر در زمان عمل آوری بتن می‌گردند. در واقع ریتاردرهای موجود در این مواد، سرعت گیرش بتن را کند کرده و باعث افزایش کیفیت بتن تولید شده می‌شوند.
همچنین این مواد برای رسیدن به اسلامپ مورد نظر، می‌توانند میزان آب مصرفی را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش داده و مقاومت بتن تولید شده را بالا ببرند.
علاوه بر آن افزودنی‌های مجاز تاثیرات بتن‌ ریزی در هوای گرم را کاهش داده و به بتن فرصت تنفس می‌دهند‌. این مطلب باعث کاهش مدت زمان مورد نیاز برای ساخت و فرآوری بتن خواهد شد. کاهش خوردگی میلگردهای تقویتی، پایین آوردن واکنش قلیایی بتن، تقویت اتصال بین بتن قدیمی و جدید و افزایش مقاومت در برابر ضربه از دیگر مزایایی استفاده از این افزودنی‌ها به حساب می‌آیند‌.
در نهایت باید بدانید که استفاده از این مواد به عنوان روان کننده بتن، علاوه بر کاهش میزان آب مصرفی، باعث افزایش مقاومت بتن شده و به پمپ‌پذیری بهتر آن کمک می‌کند. همچنین به جهت خواص شیمیایی که این مواد افزودنی دارند، باعث بهبود تراکم بتن و اتصال بهتر آن به میلگردها می‌شوند.

8 مزیت مهم برای استفاده از افزودنی های بتن

استفاده از افزودنی بتن و افزودنی بتن پیش ساخته بخصوص در ساخت قطعات پیش ساخته بتنی مدولار  مزایای بسیار زیادی دارد که به عنوان مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  سرعت بخشیدن به روند کسب مقاومت اولیه
  •  کنترل نمودن واکنش قلیایی سیمان با سنگدانه‌ها
  •  طولانی‌تر کردن زمان گیرش بتن در شرایط مختلف
  •  افزایش کارایی بتن بدون ایجاد تغییر در نسبت آب به سیمان
  •  افزایش مقاومت بتن در برابر یخ‌زدگی و ذوب شدن مکرر این ماده ساختمانی
  •  تنظیم و بهبود ویژگی‌های بتن
  •  کاهش هزینه‌های ساخت و ساز با بتن
  •  کمک به توسعه پایدار این ماده ساختمانی

افزودنی بتن پیش ساخته - ام ک بتن

انواع مختلف افزودنی‌های بتن از لحاظ ترکیب و عملکرد کدامند؟

افزودنی‌های بتن انواع مختلفی دارند که هر کدام برای شرایط خاصی استفاده می‌شوند و ویژگی‌های جدیدی را به بتن می‌افزاید. در واقع این افزودنی‌ها از لحاظ ترکیب و نوع عملکرد با یکدیگر متفاوت بوده و به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • افزودنی‌های معدنی

افزودنی‌های معدنی که به صورت معمول در طبیعت قابل دسترسی هستند به سه دسته مواد خنثی، پوزولان و مواد شبه سیمانی تقسیم می‌شوند. این مواد که به شکل ذرات بسیار ریز معدنی هستند در زمان اضافه شدن به بتن در حال اختلاط، موجب بهبود برخی از خواص و ویژگی‌های آن می‌شوند. افزایش کارایی، انسجام بتن تازه، افزایش مقاومت و کاهش نفوذپذیری بتن نمونه‌ای از خواص جدید به وجود آمده زمان اضافه کردن افزودنی‌های معدنی به حساب می‌آیند.

افزودنی معدنی - ام ک بتن

  • افزودنی‌های شیمیایی

افزودنی‌های شیمیایی موادی غیر از سیمان، آب و سنگدانه‌ها هستند که بلافاصله در زمان اختلاط یا در حین انجام عملیات مخلوط کردن سیمان به آن افزوده می‌گردند. بنابراین کیفیت بتن ایجاد شده را افزایش داده و باعث کاهش هزینه‌های تولید بتن می‌شوند.

افزودنی شیمیایی - ام ک بتن

انواع دسته بندی مواد افزودنی معدنی چیست؟

مواد معدنی افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته که باعث افزایش مقاومت آن،کاهش سطح نفوذپذیری و اصلاح ویژگی‌های آن می‌گردند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

  • ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس یک افزودنی اصلاح شده با مواد پلیمری نرم کننده و پودر میکروسیلیس است. افزودن این ماده معدنی به بتن در حال ساخت منجر به افزایش مقاومت بتن، دوام آن در برابر مواد شیمیایی و خوردگی می‌شود. علاوه بر آن با کاهش مصرف آب در زمان بتن‌ریزی، باعث افزایش مقاومت نسبی، مقاومت فشاری، افزایش مقاومت کششی، مقاومت خمشی، بیشتر شدن طول عمر بتن و نفوذ ناپذیری آن می‌شود.
بنابراین معمولا از این محصول برای ساخت بتن‌هایی که در سواحل و محل‌های مرطوب به کار می‌روند استفاده می‌کنند‌.

  • دوغاب میکروسیلیس

دوغاب میکروسیلیس افزودنی معدنی است که با افزایش چگالی و مقاومت سازه بتنی، باعث بهبود کیفیت و عملکرد آن می‌گردد. علاوه بر آن استفاده از این محصول در ساخت بتن باعث بالا رفتن مقاومت آن در برابر سایش و کاهش نفوذپذیری آن می‌شود.

  • پودر میکروسیلیس

یکی از دلایل نفوذپذیری بتن، ایجاد دانه‌های ریز میکروسکوپی بین پر کننده‌ها و سنگدانه‌های بتن است که به جهت فقدان ریزدانه‌ها ایجاد می‌شوند. علاوه بر آن تشکیل رگه‌هایی که پس از تبخیر آب در فرایند تولید بتن به وجود می‌آیند، دلیل دیگری برای نفوذپذیری این ماده مهم ساخت‌وساز محسوب می‌شود. از این‌رو برای از بین بردن چنین مشکلی از افزودنی‌ معدنی به نام پودر میکروسیلیس استفاده می‌کنند‌.
ذرات بسیار ریز این ماده معدنی که از دانه‌های سیمان کوچکتر هستند، به خوبی می‌توانند فضای میکروسکوپی ایجاد شده در هنگام تولید بتن را پر کرده و به اصلاح این مشکل ایجاد شده در ساختار بتن بپردازند. علاوه بر آن مواد افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته از این طریق می‌توانند مقاومت بتن را افزایش داده و باعث ایجاد خاصیت نفوذ ناپذیری و استحکام بتن برای ساخت سازه های پیش ساخته از جمله  خانه پیش ساخته دائمی شوند.

انواع مواد افزودنی بتن شیمیایی کاربرد آنها

امروزه استفاده از افزودنی‌های شیمیایی به دلیل برخورداری از قابلیت‌های متنوعی که دارند. گسترش بسیاری پیدا کرده است. بنابراین تاکنون انواع مختلفی از این محصول به وجود آمده و در اختیار صنعت ساخت‌وساز قرار گرفته است.
به جهت اهمیت شناخت ویژگی‌های این محصولات پیش از استفاده از آنها، در ادامه مطلب به شرح برخی از مهم‌ترین انواع افزودنی‌های شیمیایی که به تقویت خواص بتن کمک می‌کنند، می‌پردازیم.

روان کننده و کاهنده آب بتن

یکی از پرکاربردترین افزودنی‌های شیمیایی که در تولید بتن به کار می‌رود، روان کننده و کاهنده آب بتن است. این محصول باعث تقویت خواص زیر در بتن می‌شود:

  •  کاهش آب اختلاط در اسلامپ ثابت
  •  افزایش مقاومت بتن
  •  کسب مقاومت ثابت در عیار سیمان کمتر
  •  افزایش اسلامپ بتن بدون نیاز به اضافه نمودن آب به مخلوط بتنی
  •  بالا رفتن دوام و استحکام بتن

بنابراین از این ماده افزودنی در بتن‌ریزی‌های حجیم یا بتن‌ریزی در هوای گرم به جهت کاهش گرمای هیدراتاسیون استفاده می‌کنند.

کاهنده آب - ام ک بتن

روان کننده،کاهنده آب و زودگیر کننده بتن

اضافه کردن این افزودنی شیمیایی، روی مکانیزم عملکرد پخش ذرات داخل سیمان اثر می‌گذارد. در واقع این افزودنی نوعی روان کننده است که با اضافه کردن آن به ترکیب بتن در حال ساخت، نسبت آب به سیمان را کاهش داده و باعث افزایش مقاومت فشاری بتن می‌شود. همچنین با تسریع در زمان گیرش بتن، باعث کاهش زمان رسیدن به مقاومت اولیه و نهایی، در عملیات بتن‌ریزی می‌شود.

روان کننده،کاهنده آب و کندگیر کننده بتن

اساس عملکرد افزودنی روان کننده کاهنده آب و کندگیر کننده بتن، بر مبنای پخش ذرات سیمان در داخل بتن است. این ماده افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته نوعی روان کننده به حساب می‌آید که با کاهش نسبت آب، می‌تواند مقاومت فشاری بتن را افزایش دهد. به همین دلیل مصرف آن در بتن‌ریزی‌های حجیم، مانع از ایجاد شکاف یا درز سرد در سطح بتن در زمان بتن‌زیری می‌شود.

فوق روان کننده و فوق کاهنده آب بتن

این افزودنی یک روان کننده قوی است که از چندین افزودنی‌ مجزا تشکیل شده است. بنابراین اضافه کردن آن به بتن، باعث کاهش ۲۵ درصدی مقدار آب مورد نیاز، برای رسیدن به سطح مطلوب کارایی بتن می‌شود. افزایش حالت روان کننده بتن، افزایش مقاومت و دوام آن از دیگر ویژگی‌های این روان کننده محسوب می‌شوند.

فوق روان کننده، فوق کاهنده آب و زودگیرکننده بتن

این افزودنی که بر پایه مواد پلی نفتالن سولفونات ساخته شده، با پخش ذرات سیمان در داخل بتن، باعث روان شدن آن و کاهش نسبت آب به سیمان می‌شود. همین مسئله منجر به افزایش مقاومت فشاری بتن، تسریع در زمان گیرش آن و کاهش مدت زمان ایجاد مقاومت اولیه و نهایی بتن در روند ساخت آن می‌شود.

فوق روان کننده، فوق کاهنده آب و کندگیرکننده بتن

این افزودنی نیز با کاهش نسبت آب به سیمان، باعث افزایش مقاومت فشاری بتن می‌شود. همچنین به دلیل تاخیر در زمان گیرش بتن باعث می‌شود زمان مورد نیاز برای به دست آوردن مقاومت اولیه و نهایی افزایش پیدا کند. این قابلیت در بتن‌ریزی‌های حجیم مانع از ایجاد درز سرد شده و برای سازه‌هایی با تراکم آرماتوربندی بالا گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

ابر روان کننده و کاهنده شدید آب بتن

ابر روان کننده و کاهنده شدید آب بتن از جدیدترین افزودنی‌های موجود در بازار به حساب می‌آید. استفاده از این نوع افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته که بر پایه مواد پلی کربوکسیلات ساخته شده، باعث بارور شدن یا یونیزه شدن ذرات سیمان و ایجاد نیروی دافعه بین آنها می‌شود. همین مسئله منجر به روان‌تر شدن بتن و کاهش آب مورد نیاز آن، بدون تغییر در ساختار بتن می‌گردد. در نتیجه مقاومت فشاری بتن افزایش پیدا کرده و هزینه‌های ساخت و ساز تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

کاهنده شدی آب - ام ک بتن

ابر روان کننده،کاهنده شدید آب و زودگیر کننده بتن

این محصول نیز بر پایه مواد پلی کربوکسیلات ساخته می‌شود. بنابراین با ایجاد دافعه شدید بین ذرات سیمان، باعث روان شدن سیمان، کاهش مصرف آب بتن و افزایش سرعت گیرش آن خواهد شد. همچنین استفاده از این افزودنی مقاومت فشاری بتن را بالا برده و زمان رسیدن به مقاومت اولیه و نهایی آن را تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌دهد‌.

ابر روان کننده،کاهنده شدید آب و کندگیر کننده بتن

این محصول نیز بر پایه پلی کربوکسیلات ساخته شده است. بنابراین استفاده از آن باعث روان شدن ترکیبات بتن، کاهش نسبت آب به سیمان و افزایش مقاومت فشاری بتن می‌گردد. در ادامه برای آشنایی و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مطالعه “هر آنچه که در مورد روان کننده بتن باید بدانید!” بپردازید.

دیرگیر کننده بتن پودری

این افزودنی‌ها که ظاهری پودری شکل دارند، با کاهش سرعت هیدراتاسیون بتن، زمان گیرش آن را به تاخیر انداخته و در بتن‌ریزی‌های حجیم استفاده می‌شوند.

دیرگیر کننده بتن مایع

این افزودنی که به شکل مایع است، باعث به تاخیر انداختن زمان گیرش بتن و کاهش سرعت هیدراتاسیون آن می‌شود. بنابراین بیشتر در بتن‌ریزی‌های حجیم به کار می‌رود.

زودگیر کننده بتن پودری

این محصول یک افزودنی پودر شکل بوده که با افزایش سرعت هیدراتاسیون، زمان گیرش بتن را تسریع می‌کند. به همین دلیل از آن در مناطق سردسیر برای جلوگیری از ایجاد درز یا ترک بر روی بتن استفاده می‌کنند.

زودگیر کننده بتن مایع

زودگیر کننده بتن مایع نوعی افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته است که در روند تولید بتن، با افزایش سرعت هیدراتاسیون باعث تسریع در سرعت گیرش بتن می‌شود. این ماده که می‌تواند از ترکیب چند ماده افزودنی تولید ‌شود، بیشتر در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حباب هوا ساز بتن

این افزودنی که در عملیات بتن‌ریزی به کار می‌رود، قادر است حباب‌های بسیار ریزی داخل بتن ایجاد کند. این حباب‌ها که پس از سخت شدن هم در ساختار بتن باقی می‌مانند، باعث افزایش پایداری بتن در برابر رطوبت و آب شدن‌های مکرر می‌شوند. همین مسئله باعث افزایش کارایی بتن و نفوذ ناپذیری بیشتر آن نیز می‌گردد. به همین دلیل از این افزودنی‌ در شرایط که بتن در معرض رطوبت و یخ زدگی قرار دارد، مثل ساخت جاده‌های بتنی، نیوجرسی ها و دال پل‌ها استفاده می‌کنند.

عمل آورنده و نگهدارنده بتن

عمل آورنده و نگهدارنده بتن افزودنی است که از سطح بتن در برابر تبخیر سریع آب محافظت می‌کند. همچنین با کنترل میزان هیدراتاسیون، به عمل آوری و کیورینگ بتن‌ریزی کمک می‌کند. این خاصیت باعث بهبود ویژگی‌های بتن، افزایش مقاومت آن و کنترل ترک‌های انقباضی در بتن می‌شود.

قوام دهنده بتن

افزودنی قوام دهنده بتن محصولی است که برای کنترل رئولوژی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این محصول با افزایش روانگرایی پلاستیکی‌‌، می‌تواند رئولوژی بتن را تغییر دهد. در حالی‌که مقدار کمی نقطه تسلیم بتن را افزایش می‌دهد.

منبسط‌کننده و کاهنده جمع‌شدگی بتن

این محصول که با مکانیسم تشکیل یک جز گسترده عمل می‌کند، باعث کاهش جمع شدگی خالص سیمان به کار رفته در عملیات بتن‌ریزی می‌شود.

ضدیخ بتن پودری

افزودنی ضد یخ بتن پودری با کاهش نقطه انجماد آب بتن و افزایش سرعت هیدراتاسیون، شرایط مناسبی را برای تولید بتنی با کیفیت در شرایط آب‌وهوای سرد تا دمای منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد فراهم می‌کند.

ضدیخ بتن مایع

ضد یخ مایع، نوعی افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته است که شرایط مناسبی را برای تولید بتن در آب‌وهوای سرد تا دمای زیر ۵ درجه سانتی‌گراد به وجود می‌آورد. در واقع این ماده مانع یخ‌زدگی آب بتن در فرایند کیورینگ و گیرش بتن در دمای پایین می‌شود.

هاردنر بتن – پودر نفوذگر بتن

هاردنر بتن محصولی است که با ورود به لوله‌های مویین داخل بتن، باعث آب‌بندی مناسب بتن و افزایش مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی می‌شود.

پودر سخت کننده بتن – هاردنر بتن

افزودن هاردنر بتن که پودری سخت کننده محسوب می‌شود، باعث سخت‌تر شدن بتن و بالا رفتن دوام آن می‌گردد. همچنین در صورت استفاده صحیح از آن و رعایت استانداردهای موجود، موجبات افزایش مقاومت بتن در برابر واکنش‌های شیمیایی، فرسایش، بالا رفتن دوام و عمر آن را فراهم می‌کند.

سخت کننده و براق کننده بتن

سخت کننده و براق کننده بتن محصولی است که با اضافه کردن آن در فرایند تولید این ماده ساختمانی، باعث سخت‌شدن بتن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و سایش، ایجاد قابلیت مقابله در برابر گرد‌وغبار و آب‌بندی مناسب بتن تولید شده می‌شود.

هاردنر بتن – مایع نفوذگر کریستال شونده بتن

این افزودنی در ساخت بتن‌هایی که در کف‌های صنعتی و مصالح بنایی استفاده می‌شوند به کار می‌رود. همچنین افزودن آن به بتن باعث عمل‌آوری مناسب آن، مقاومت در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، سایش و گرد‌وغبار می‌گردد.

تفاوت مواد افزودنی تک منظوره و چند منظوره

مواد افزودنی تک منظوره که در روند ساخت بتن به آن اضافه می‌شوند، برای تقویت یکی از خواص بتن تازه تولید شده یا سخت شده به کار می‌روند‌. در مقابل مواد افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته چند منظوره می‌توانند یک عملکرد اصلی یا چند عملکرد جانبی بتن را تحت تاثیر قرار دهند.

استفاده از مواد افزودنی بتن در هوای سرد

یکی از مشکلات عمده‌ای که زمان بتن‌ریزی در هوای سرد ایجاد می‌شود، افزایش زمان گیرش بتن است. این موضوع باعث می‌شود آب درون بتن یخ زده و پس از ذوب شدن دیگر با سیمان داخل بتن واکنش نشان ندهد. همین مسئله باعث کاهش مقاومت بتن و پایین آمدن کیفیت آن می‌گردد. استفاده از مواد افزودنی ضد یخ یا زودگیر کننده‌ها، روش مناسبی برای بتن‌ریزی در هوای سرد و رفع چنین مشکلی محسوب می‌شود.

استفاده از مواد افزودنی بتن در هوای گرم

زمانی که بتن‌ریزی در هوای گرم صورت می‌پذیرد، آب درون بتن تبخیر شده و شکل‌پذیری و کارایی بتن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل برای حفظ کارایی و اسلامپ بتن، از افزودنی‌هایی که باعث روان‌تر شدن بتن و افزایش کارهای آن می‌شود، به عنوان جایگزینی برای آب تبخیر شده استفاده می‌کنند.

افزودنی در هولی گرم - ام ک بتن

چه مواردی روی افزودنی بتن مورد آزمایش قرار می گیرد؟

برای آنکه افزودنی‌های مورد استفاده در بتن، بتوانند باعث افزایش کارایی و کیفیت بتن تولید شده شوند، باید در شرایط آزمایشگاهی تست شوند. به عنوان نمونه‌ای از آزمایش‌های انجام شده روی افزودنی‌های بتن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  آزمایش اسلامپ (ASTM C143)
  •  آزمایش میزان هوا (ASTM C231)
  •  آزمایش زمان گیرش (ASTM C403)
  •  آزمایش مقاومت فشاری (ASTM C39)
  •  آزمایش مقاومت خمشی (ASTM C78)
  •  آزمایش مقاومت در برابر یخ زدن و آب شدن (ASTM C290 – ASTM C291)
  •  آزمایش تغییر حجم (ASTM C157)

آیا می‌توان بدون استفاده از افزودنی‌های بتن، خواصی در آن ایجاد کرد؟

اگر در زمان اختلاط بتن از مصالح مناسب با نسبت‌های مطلوب استفاده شود، می‌توان با رعایت جنبه‌های اقتصادی آن، بدون استفاده از مواد افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته، ویژگی‌های زیر را در بتن تقویت کرد:

  •  کارایی
  •  مقاومت
  •  قابلیت پرداخت
  •  پایایی و توان آب‌بندی بتن

حین استفاده از افزودنی‌های بتن چه ملاحظاتی باید رعایت گردد؟

برای آنکه بتوان از افزودنی‌های شیمیایی یا معدنی در بتن ساخته شده یا در حال گیرش استفاده کرد، باید ضمن اطمینان از کیفیت افزودنی‌های مورد نظر، ملاحظات و قوانینی را به شرح زیر رعایت کرد:

  •  استفاده از مواد افزودنی تنها در صورت برخورداری از مجوز نهادهای نظارتی امکان‌پذیر است.
  •  در صورت تایید آزمایش‌های مربوطه، می‌توان از افزودنی‌های مورد نظر در روند تولید بتن استفاده کرد.
  •  در صورت استفاده همزمان از چند افزودنی باید ضمن بررسی سازگاری مواد با یکدیگر، در خصوص امکان استفاده از آنها در بتن به صورت همزمان مطمئن شد.
  •  اندازه مناسب استفاده از مواد افزودنی باید طبق استانداردهای موجود باشد.
  •  پیش از استفاده از مواد افزودنی باید در خصوص ثابت ماندن عملکرد آنها در طول زمان مطمئن شوید.
  •  هنگام ساخت بتن مسلح، به هیچ عنوان نباید از مواد کلسیم‌دار یا افزودنی‌هایی که حاوی کلر هستند استفاده کنید. اما اگر این مواد از ناخالصی‌های مربوط به مواد تشکیل دهنده ماده افزودنی باشند اشکالی ایجاد نمی‌کند.
  •  پیش از استفاده از مواد افزودنی، باید مشخصات فنی آن را که روی بسته‌بندی محصول درج گردیده به دقت مطالعه نمایید.
  •  به دلیل یکنواخت نبودن مصالح مصرفی، نحوه بتن‌ریزی و شرایط محیطی که برای انجام عملیات وجود دارد، باید برای پیش‌بینی عدم سازگاری مواد افزودنی، آنها را تحت شرایط آزمایشگاهی تست کنید.

نگهداری انبار کردن مواد افزودنی‌های بتن تحت چه شرایطی امکان‌پذیر است

برای انبار کردن مواد افزودنی، باید به دستورالعمل‌های اعلام شده از سمت سازنده آن توجه نمایید. علاوه بر آن به این نکته توجه کنید که نمی‌توان مواد افزودنی را برای مدت طولانی انبار کرد. چون احتمال از دست رفتن کیفیت مواد افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته وجود دارد. بر همین اساس در صورت انبار کردن طولانی مدت ماده افزودنی، برای اطمینان از کیفیت و کارایی آن باید پیش از استفاده، محصول را در شرایط آزمایشگاهی تست کنید.

میزان مصرف مواد افزودنی بتن طبق استاندارد ملی ایران

طبق استانداردها و آیین نامه‌های موجود میزان مصرف مواد افزودنی بر اساس درصد وزن سیمان به کار رفته در تولید بتن تعیین می‌گردد. به طور کلی باید 3-1 درصد وزن سیمان، مواد افزودنی را در زمان اختلاط به بتن اضافه نمود. در این‌صورت می‌توان برخي از خواص بتن تازه يا سخت شده را اصلاح کرد.

روش استفاده از افزودنی بتن به چه صورت می‌باشد؟

در حال حاضر افزودنی‌هایی که برای اصلاح ویژگی‌های بتن به کار می‌روند به شکل پودر یا مایع در بازار موجود هستند. برای استفاده از افزودن‌های پودری می‌توان آنها را در مرحله اختلاط به بتن اضافه کرد.‌ ولی افزودنی‌های مایع را می‌توان همزمان با آب بتن ترکیب کرده یا در مرحله اختلاط به ملات بتن اضافه نمود. البته لازم به ذکر است که باید در خصوص واکنش‌های شیمیایی مواد با یکدیگر اطلاعات کافی داشته باشید تا نتیجه مناسبی را از افزودن آنها به بتن در حال ساخت یا ساخته شده به دست آورید.

استفاده از مواد پوزولانی - ام ک بتن

نحوه محاسبه قیمت خرید افزودنی بتن چگونه است؟

عوامل مختلفی بر تعیین قیمت افزودنی‌های بتن تاثیر دارند که به عنوان مهم‌ترین آنها می‌توان به نوع افزودنی که می‌تواند پودری یا محلول باشد اشاره نمود. علاوه بر آن مشخصات فنی ماده افزودنی که باعث تغییر در ساختار بتن می‌شود، بر قیمت‌گذاری آن موثر می‌خواهد بود.
کیفیت محصول و مواد تشکیل دهنده آن، میزان عرضه و تقاضا در بازار، تغییرات نرخ ارز و سیاستگذاری‌های قیمت‌گذاری در بازار از دیگر عوامل موثر بر تعیین قیمت خرید افزودنی‌های بتن محسوب می‌شوند.

در زمان انتخاب افزودنی بتن چه نکاتی باید بدانیم؟

عوامل مختلفی در انتخاب ماده افزودنی بتن، افزودنی بتن پیش ساخته موثر هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به هزینه اصلاحات بتن به وسیله ماده افزودنی، نوع تکنولوژی مورد نیاز برای انجام عملیات بتن‌ریزی، بررسی سهولت استفاده و کیفیت محصول اشاره نمود. دیگر پارامترهای موثر در انتخاب نوع افزودنی به شرح زیر هستند:

  •  خواص و ترکیبات مواد افزودنی
  •  نوع ویژگی اضافه شده
  •  زمان اختلاط و دمای جرم بتن
  •  سازگاری سیمان با مواد افزودنی
  •  حجم بتن ریزی
  •  محل اجرا پروژه و کاربرد آن
  •  زمانبندی در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه

جمع بندی نهایی

در این مقاله به بررسی تمامی خواص و ویژگی‌های افزودنی‌های بتن، مزایا و کاربردهای آنها پرداختیم. با توجه به اهمیت استفاده از این محصولات در تولید بتن با کیفیت، باید در هنگام انتخاب آنها به کیفیت محصول و نوع تاثیرگذاری آن بر بتن در حال ساخت توجه ویژه‌ای نمایید. علاوه بر آن حتماً باید از افزودنی‌هایی استفاده کنید که تحت شرایط آزمایشگاهی تست شده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *