علت ترک خوردن بتن چیست؟ + انواع ترک بتن

علت ترک خوردن بتن چیست؟ + انواع ترک بتن
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 18 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 2169

یکی از مشکلات رایجی که پس از بتن ریزی شاهد آن هستیم، ترک خوردن بتن است. این ترک خوردگی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و همیشه عوامل اجرایی در آن دخیل نیستند. با توجه به اینکه بتن در بسیاری از بخش های ساختمان از جمله ستون، دیوار، سقف و … مورد استفاده قرار می گیرد، پس عملکرد مناسب آن در هنگام وارد کردن بار بسیار مهم است. علاوه بر این، باید علت یابی ترک خوردن بتن به طور دقیق انجام شود تا بتوان به درستی این مشکل را برطرف نمود. در ادامه مقاله قصد علت یابی و بررسی دقیق انواع ترک های رایج در بتن را داریم.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ایجاد ترک در بتن چیست؟

بتن به عنوان یکی از متداول ترین انواع مصالح در ساختمان سازی شناخته می شود. این ماده از ترکیب ماسه، سیمان و آب تشکیل شده و باید مطابق با دستورالعمل خاصی عمل آوری شود. بتن در حال حاضر نه تنها در صنعت ساختمان سازی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، بلکه توانسته برای ایجاد نمای ظاهری و همچنین دکوراسیون ساختمان ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. از کاربردهای بتن و اهمیت آن در ساختمان سازی که بگذریم، باید مهم ترین و اصلی ترین دلایل ایجاد ترک در بتن یا ترک خوردن بتن را شرح دهیم:

تاثیر مشکلات نظارتی و اجرایی در ترک‌خوردگی بتن

برخی از اشکالات اجرایی و نظارتی می توانند باعث ایجاد ترک خوردگی در بتن شود. به طور مثال، بتن ریزی در هوای گرم، استفاده از بتن با اسلامپ بالا، استفاده از ویبره نامناسب در حین بتن ریزی، دیر شاقول کردن و … از جمله مشکلات اجرایی هستند که می توانند باعث ایجاد ترک خوردگی در بتن شوند. بتن ریزی در هوای گرم باعث خشک شدن سریع بتن شده و همین موضوع ترک های مویی را روی سطح بتن به وجود می آورد. در صورتی که در حین تولید بتن، داخل میکسر آب بریزید؛ جمع شدگی در بتن رخ می دهد و شاهد ترک های ریزی در آن خواهید بود. اگر لرزاننده یا ویبره کوچک باشد و دامنه لرزش نیز پایین باشد، ترک روی بتن ایجاد خواهد شد.

رابطه شرایط محیطی و ایجاد ترک در بتن

انبساط حرارتی که در اثر شرایط محیطی نامناسب اتفاق می افتد، یکی از دلایل رایج ترک خوردن بتن است. این اتفاق در اثر واکنش شیمیایی هیدراتاسیون رخ می دهد. زمانی که آب و سیمان در بتن واکنش می دهند، گرما ایجاد شده و این گرما انبساط ایجاد خواهد کرد. اگر مانعی برای انبساط در بتن وجود داشته باشد، تنش ایجاد می شود و این موضوع ترک خوردگی بتن را به همراه خواهد داشت.

ترک بر اثر شرایط محیطی - ام ک بتن

تاثیر کیفیت بتن بر احتمال ایجاد ترک

بتن های موجود در بازار دارای کیفیت متفاوتی اند. بدیهی است که کیفیت بتن در عمل آوری آن تاثیر دارد و اگر از بتن های بی کیفیت استفاده کنید، احتمال اینکه شاهد ایجاد ترک روی سطح بتن باشید، وجود دارد.

تغییر حجم بتن

بتن به شکل یک بافت خمیری است که می تواند روی سطوح مختلف اجرا شود. زمانی که بتن روی سطح اجرا می گردد، بافت یکسان و یکنواختی دارد. ولی اگر این بافت یکنواخت نباشد، مواد سنگین در بتن ته نشین می شوند و سطح بتن آبکی خواهد شد. آب جمع شده روی سطح بتن می تواند پس از مدتی تبخیر شود و سطح بتن را خشک کند. این اتفاق باعث کاهش حجم بتن شده و ترک هایی را روی سطح آن ایجاد می کند.

نشست سازه

نشست سازه یکی دیگر از دلایل ترک خوردن بتن است. اگر بتن روی سطوحی که تراکم پایینی دارند و رطوبت آن ها بالاست، اجرا شود؛ بعد از خشک شدن و وارد شدن فشار نشست ایجاد می کند. این موضوع در نهایت باعث ترکیدگی بتن و ترک های درشت و ریز روی سطح آن خواهد شد.

فشارهای خارجی

یکی از دلایلی که بتن در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، این است که می تواند در برابر فشارهای خارجی مقاومت بالایی داشته باشد. اما ممکن است وارد شدن فشارهای بیش از حد به بتن باعث ترک خوردن بتن و شکستن زودهنگامشان شود. در واقع باید بار وارد شده با ضخامت بتن همخوانی داشته باشد تا شاهد آسیب در بتن در اثر بار و فشارهای خارجی نباشیم.

یخ‌زدگی بتن

یخ زدگی بتن که در فصول سرد و در شهرهای سردخیز اتفاق می افتد، می تواند صدمات جدی را به بتن وارد کند. زمانی که آب و رطوبت به لایه های داخلی بتن نفوذ کنند و دما کاهش پیدا کند، بتن یخ می زند و تورم در آن ایجاد می شود. در نهایت در اثر تغییر حجم بتن، احتمال ترک خوردگی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

عدم تناسب آب و سیمان

یکی دیگر از دلایل ترک خوردن بتن، عدم تناسب آب و سیمان است. در هنگام تولید و عمل آوری بتن حتما باید به نسبت آب و سیمان در بتن توجه داشت. افزایش میزان آب باعث می شود که آب تبخیر شود و بعد از تبخیر آب، بتن منقبض گردد. در محل هایی از بتن که ضخامت کمتر باشد، ترکیدگی در بتن رخ می دهد. برای آشنایی بیشتر با نحوه عمل آوری بتن و شرایط آن مطالعه مقاله “عمل آوری بتن چیست؟” را پیشنهاد می کنیم.

ترک خوردن بتن - ام ک بتن

10 نوع از رایج‌ترین ترک ها در بتن

ترک خوردگی در بتن به دلایل مختلف و در بازه های زمانی متفاوت رخ می دهد. ممکن است در همان ابتدا پس از بتن ریزی شاهد ترک خوردن بتن باشید که این موضوع دلایل خاص خود را دارد. اما در برخی از مواقع نیز ترک خوردن بتن بعد از گذشت چند روز اتفاق می افتد. 10 نوع از رایج ترین ترک ها در بتن که هر کدام دلایل خاصی دارند شامل موارد زیر هستند:

  • ترک بتن ناشی از جابه‌جایی میلگردها (دقایق اولیه بتن ریزی)

یکی از انواع ترک خوردن بتن، ترک بتن ناشی از جابجایی میلگردها است که در همان دقایق اولیه بتن ریزی رخ می دهد. در صورتی که فشار مضاعفی به میلگردها در هنگام بتن ریزی وارد شود، این اتفاق می افتد. اگر بتن روی میلگردها ریخته شود، میلگردها حالت کششی پیدا می کنند و بعد از مدتی به جای خودشان باز می گردند. این جابجایی می تواند باعث ایجاد ترک های مویی روی سطح بتن شود. برای جلوگیری از این ترک ها، باید حتما بتن ریزی را به آرامی انجام داد.

  • ترک خوردگی به خاطر ته نشین شدن بتن (نشست پلاستیک)

بتن از ذرات مختلف تشکیل شده که هر کدام وزن متفاوتی دارند. ترک خوردن بتن می تواند به علت ته نشین شدن بتن اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی، سنگدانه های بتن به سمت پایین حرکت می کنند، ذرات سیمان نیز به سمت بالا می آیند و با سنگدانه ها در سطح جایگزین خواهند شد. حرکت رو به بالای سیمان می تواند باعث ایجاد نشست خمیری در بتن شود. ته نشینی و حرکت مواد با وزن بالاتر به سمت پایین، می تواند باعث تشکیل قوص در میلگردها شود و سطح را کشش همراه کند.
در چنین شرایطی ترک ها در فضاهای خالی و حفره ها تشکیل می شوند و میلگردها در فاصله کمی نسبت به یکدیگر قرار خواهند گرفت. کل بتن روی میلگردها به صورت قوس در می آید و بتن زیری نشست می کند. معمولا این ترک در لایه های عمقی بتن است و کم کم ترک ها در لایه های فوقانی نیز گسترش پیدا می کنند و دیده می شوند. برای جلوگیری از این نوع ترک خوردن بتن، باید از دوده سیلیسی برای چسبندگی بیشتر مخلوط و ایجاد طرح مناسب استفاده کرد.

  •  ترک های انقباضی بتن (جمع‌شدگی پلاستیک)

یکی از انواع ترک خوردن بتن، جمع شدگی پلاستیک است که معمولا در سطح بتن تازه ایجاد می شود. این اتفاق می تواند به دلیل تبخیر آب از سطح بتن تازه رخ دهد. در صورتی که یک انقباض در حجم به دلیل حرکت آب بتن در زمانی که هنوز بتن در حالت پلاستیک یا قبل از گیرش است، اتفاق بیفتد؛ می گوییم که ترک های انقباضی بتن رخ داده اند. حرکت آب می تواند در طول فرآیند هیدراتاسیون یا شرایط محیطی مختلف شود که باعث تبخیر آب موجود در سطح بتن مرطوب خواهند شد. هر چه بتن بیشتر دچار کاهش آب شود، انقباض پلاستیک نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
در برخی از مواقع جذب آب بتن توسط سنگدانه ها اتفاق می افتد. در چنین شرایطی ذرات سنگدانه ها یا آرماتورها ته نشین می شوند و این موضوع باعث ایجاد ترک در اطراف سنگدانه ها خواهد شد. در کف و مکان هایی که بیشتر در معرض باد و نور خورشید هستند، سطح بالایی بتن به سرعت خشک می شود و تغییر حجم یکنواخت و انقباض باعث جمع شدگی پلاستیک خواهد شد. بهتر است که برای جلوگیری از این اتفاق سطح بتن با ورق پلی اتیلن پوشانده شود تا از خروج آب جلوگیری گردد. استفاده از پودر آلومینیوم و سیمان گسترده نیز می تواند باعث کنترل انقباض پلاستیک شود.

  •  ترک انبساطی بتن

ترک انبساطی بتن یکی دیگر از انواع ترک خوردن بتن است. انبساط حرارتی به دلیل واکنش شیمیایی آب و سیمان اتفاق می افتد. در واقع در چنین شرایطی، آب و سیمان در بتن واکنش می دهند و گرما ایجاد خواهد شد. در صورتی که این گرما افزایش پیدا کند، انبساط بتن رخ می دهد. هر گونه مانعی که در برابر انبساط در بتن رخ دهد، باعث ایجاد تنش و فشار در آن خواهد شد. از این رو بعد از خشک شدن بتن شاهد ترک خوردگی آن خواهیم بود.

  • ترک مویی در بتن

ترک مویی بتن یکی از انواع ترک های بتن است که معمولا در مرحله خشک شدن به وجود می آید. علت ایجاد ترک مویی در بتن، ترک خوردگی بتن به دلیل نیروهای وارده و یا وارد شدن آب به داخل بتن است. در صورتی که فاصله بین ایجاد ترک مویی و بتن ریزی کم باشد، احتمال اینکه مواد بتن به طور کامل مخلوط نشوند وجود دارد.

  •  ترک موزاییکی بتن

ترک موزاییکی بتن که با نام ترک خوردن بتن به شکل سوسماری یا کریزینگ نیز شناخته می شود، یکی از انواع ترک های بتن است که بسیار ریز و با عمق کم هستند. این ترک ها بعد از گیرش نسبی به وجود می آیند و باعث تخریب بدنه بتن نخواهند شد. ترک های موزاییکی در اکثر مواقع دارای الگوی شش ضلعی نامنظم به عرض 50 الی 100 میلی متر هستند. عمق آن ها نیز کمتر از 3 میلی متر می باشد. معمولا ترک خوردن بتن به شکل موزاییکی به دلیل ماله کشی بیش از حد، قرار گرفتن بتن در معرض هوای آزاد در بازه زمانی طولانی و عمل آوری بسیار ضعیف است.

  • ترک ناشی خوردگی آرماتور

ترک خوردن بتن می تواند به دلیل خوردگی آرماتور نیز رخ بدهد. در ستون ها و تیرهایی که از بتن بی کیفیت استفاده می شود، احتمال اینکه آرماتور و یا همان میلگرد دچار خوردگی شود وجود دارد. این اتفاق به ویژه در بتن های پیش ساخته قدیمی دیده می شود که معمولا از کلرید کلسیم برای افزایش سرعت سخت شدن استفاده می گردد.
فرآیند زنگ زدن و خوردگی میلگردها باید ایجاد ترک می شود. این تنش ایجاد شده در اثر ترک خوردگی بتن معمولا در ستون ها، تیرها و سقف های قدیمی مشاهده می شود. باید توجه داشت که وجود رطوبت، اکسیژن و همچنین کلریدها و کربناته شدن آرماتور می تواند باعث ترک خوردگی آن گردد.

  •  واکنش قلیایی سنگ‌دانه‌ها و ترک خوردن بتن

ترک خوردن بتن در اثر واکنش قلیایی سنگدانه ها سال ها بعد از بتن ریزی اتفاق می افتد. بنابراین، اگر بلافاصله یا چند روز پس از بتن ریزی شاهد ترک بودید، نیازی نیست که به این موضوع شک کنید. در سازه هایی که آب های زیر زمینی دارند و یا با باران و میعان در تماس اند، بیشتر در معرض واکنش قلیایی سنگدانه ها قرار می گیرند. معمولا این واکنش پس از گذشت 5 سال از عمر بتن اتفاق می افتد. واکنش قلیایی سنگدانه ها به دو دسته سیلیس و واکنش آلی کربنات تقسیم بندی می شود که نوع آلی کربنات نادرتر از نوع دیگر می باشد.

  •  بلند شدن بتن و ترک‌خوردگی

بلند شدن بتن به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که از جمله آن ها می توان به یخ زدگی و باز شدن یخ بتن اشاره کرد. اگر بتن بتن نتواند حرکت مناسبی با خاک و زمین داشته باشد، دچار ترک های بزرگی خواهد شد. این ترک ها به دلیل اینکه باعث آسیب به بدنه بتن به صورت شدید می شوند، نیاز به ترمیم بتن خواهند داشت.

  • ترک‌خوردگی ناشی از نشست سازه

یکی دیگر از انواع ترک خوردن بتن، ترک خوردگی ناشی از نشست سازه است. این نوع ترک خوردگی برای مدت زمان طولانی اتفاق می افتد و می تواند باعث ایجاد ترک ناشی از نشست سازه شود. در چنین شرایطی زمین یا زیر ساخت های دیوار بتنی دچار نشست می شوند و این موضوع باعث ترک خوردن بتن خواهد شد. ترک هایی که در ظاهر بتن دیده می شوند، باید حتما ترمیم شوند تا پیشرفت نکنند.

ترک خوردگی بتن - ام ک بتن

ترک خوردن بتن کف استخر و آنچه باید بدانید!

بتن به عنوان یکی از مواد اولیه برای ساخت کف استخر مورد استفاده قرار می گیرد. به محض اینکه مهندسین روی بتن کف استخر ترک مشاهده می کنند، نگران می شوند. اما در اکثر مواقع ترک ایجاد شده در کف استخر مربوط به لایه های عمقی آن نیست. در واقع می توان گفت که ترک خوردن بتن در کف استخر در اکثر مواقع باعث نشتی آب نمی شود، ولی می تواند کدری آب استخر را به همراه داشته باشد. ترک های جدی در بتن کف استخر ظاهر عمیق تری نسبت به ترک های سطحی دارند. به مروز زمان ممکن است این ترک ها باعث کاهش حجم درون آب استخر شوند. با این حال در اکثر مواقع ترک خوردن بتن کف استخر به صورت خوشه ای است.
علت ترک خوردن بتن کف استخر می تواند ضعف اجرایی و استفاده از مصالح بی کیفیت باشد. در این صورت در اثر زلزله و فشار هیدرواستاتیکی ناشی از آب های زیر زمینی شاهد ایجاد ترک های مختلف در کف استخر خواهیم بود. همچنین باید قبل از اجرای بتن در کف استخر پیش ساخته، خاک کف و نواحی اطراف استخر به صورت کامل فشرده شود. در این صورت انقباض و انبساط ناشی از شرایط آب و هوایی به ندرت اتفاق می افتد. بعد از علت یابی ترک خوردن بتن در کف استخر، باید از روش های مناسب برای پر کردن ترک استخر استفاده کرد. تزریق اپوکسی و پلی اورتان، استفاده از سیمان هیدرولیک روی ترک ها، بستن شکاف های کف استخر و آب بندی استخر با توری فایبرگلاس از جمله روش های ترمیم ترک در بتن استخر هستند.

ترک ستون‌ها و تیرهای بتنی و کاهش ظرفیت باربری سازه

ستون ها، تیرهای بتنی و دال های استفاده شده در فرآیند ساختمان سازی نقش بسیار مهمی را در ایمنی و تحمل بارهای جانبی ایفا می کنند. به طوری که این اجزا به عنوان اجزای سازه ای در ساختمان شناخته می شوند که حتی می توانند بارهای جانبی ناشی از زلزله را به لطف وال پست یا وال مش خنثی کنند. به دلیل اینکه به ستون ها و تیرهای بتنی از جهات مختلفی نیرو وارد می شود، امکان مشاهده ترک در آن ها بسیار زیاد است.
ترک خوردن بتن در ستون ها و تیرهای بتنی پیش ساخته رایج بوده و می تواند به اشکال مختلف و در جهات متنوع دیده شود. اگرچه پس از گذشت چند سال از کاربرد بتن در این ستون ها و تیرها، احتمال مشاهده ترک در بتن وجود دارد؛ اما باید بدانید که این ترک ها می توانند باعث کاهش ظرفیت باربری سازه شوند. چرا که بخش زیادی از نیروی وارد شده به سازه با کمک ستون و تیرهای بتنی خنثی و به زمین منتقل می شوند. از این رو علت یابی ترک خوردن بتن در ستون و تیرهای بتنی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و باید پس از علت یابی، مراحل ترمیم بتن به ویژه با روش FRP انجام شود.

عوامل ایجاد ترک بتن در فونداسیون چیست؟

فونداسیون بتنی یکی از انواع کاربردهای بتن است که می تواند به صورت فونداسیون های پیش ساخته و یا درجا در محل ساختمان اجرا شود. خاک ناپایدار، زهکشی ضعیف و نشستن بتن از جمله دلایلی هستند که باعث ترک خوردن بتن در فونداسیون خواهند شد. معمولا ترک خوردن بتن فونداسیون در نقاط ضعیف اتفاق می افتد. گوشه ها، قاب پنجره های زیر زمین، دیوارها و بخش های مختلفی از لوله ها با این مشکل مواجه می شوند.
خشکی یا رطوبت زیاد نیز می توانند باعث ترک خوردن بتن در فونداسیون شوند. در چنین شرایطی، اگر رطوبت خاک از بین برود؛ فونداسیون مانند یک اسفنج منقبض خواهد شد. در چنین شرایطی فونداسیون از پایه ساختمان جدا شده و شکاف و فاصله ایجاد می کند. ترمیم ترک بتن فونداسیون با تزریق اپوکسی امکان پذیر بوده و کار سختی نیست.

ترک در فونداسیون - ام ک بتن

ترک بتن در سقف را جدی بگیرید!

ترک بتن در سقف می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برای اینکه متوجه شوید ترک خوردن بتن در سقف نگران کننده است یا به دلایل معمول اتفاق افتاده، حتما باید تعداد ترک های بتن را در سقف بررسی کنید. اگر ترک خوردگی فقط در بخشی از سقف است، باید نگران آن باشید و حتما علت ترک خوردن بتن در سقف را مورد بررسی قرار دهید. ولی اگر ترک بتن در بخش های مختلفی از سقف و فارغ از میزان بار وارد شده دیده می شود، جای نگرانی نیست و احتمالا عمل آوری بتن را به درستی انجام نداده اید.
دلایل مختلفی مانند باز شدن زودرس قالب ها، ترک های انقباضی، ترک های ناشی از آسیب بتن و ترک های ناشی از مقاومت ضعیف بتن باعث ترک خوردن بتن خواهند شد. برای ترمیم ترک بتن سقف باید در ابتدا علت ایجاد ترک های بتن سقفی مشخص گردد و سپس راه مناسبی را برای ترمیم آن پیدا کنید. یکی از راه های جلوگیری از ترک استفاده از بتن های پیش ساخته در ساخت سقف ها می باشد. برای آشنایی با سقف های پیش ساخته مطالعه “سقف پیش ساخته دابل تی” را پیشنهاد می کنیم.

رایج ترین روش های ترمیم ترک‌ بتن

قبل از اینکه مراحل ترمیم بتن انجام شود، لازم است که علت ترک خوردن بتن مشخص گردد. چرا که در برخی از مواقع به دلیل خطاها و مشکلات رایج، علت ترک خوردن بتن نگران کننده است. روش های زیر برای ترمیم ترک بتن مورد استفاده قرار می گیرند که می توانید از هر یک از آن ها کمک بگیرید.

  •  دوختن ترک بتن

ساده ترین و بهترین روش برای ترمیم ترک خوردن بتن این است که شیارهای متقاطع روی مسیر ترک بتن ایجاد کنید. سپس با کمک چسب اپوکسی، گیره های دوخت را در جهت مناسب نصب نمایید. این روش با نام بخیه زدن بتن نیز شناخته می شود.

  •  استفاده از کامپوزیت FRP

کامپوزیت FRP یکی از بهترین مصالحی است که می تواند برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار گیرد. برای ترمیم ترک خوردن بتن، می توان از نوارهایی از جنس الیاف کربن استفاده کرد. در این روش ابتدا ترک ها به شکل موضعی ترمیم می شوند، سپس نوارهای کامپوزیت FRP با کمک رزین اپوکسی روی سطح آسیب دیده چسبانده خواهند شد.

  •  تزریق رزین اپوکسی

یکی دیگر از بهترین روش های ترمیم ترک خوردن بتن، تزریق رزین اپوکسی یا استفاده از چسب بتن است. اگر ترک غیر قابل دسترس و عمقی باشد، بهتر است که از این روش برای ترمیم استفاده کرد. تزریق اپوکسی با کمک تجهیزات مخصوص انجام می شود. برای انجام این کار لازم است که در راستای ترک سوراخ رزین اپوکسی را تزریق کرد. همچنین در صورت نیاز امکان تزریق بتن در عمق نیز وجود دارد، به گونه ای که می توان بتن را از بغل و در زاویه 45 درجه سوراخ کرد.

ترمیم ترک - ام ک بتن

روش‌های جلوگیری از ترک خوردگی بتن کدامند؟

عمل آوری صحیح بتن و استفاده از بتن و سیمان باکیفیت می تواند تاثیر زیادی روی کاهش خطر ترک خوردگی بتن داشته باشد. در واقع افرادی که قصد اجرای بتن در محیط های مختلف را دارند، حتما باید در این زمینه متخصص باشند تا بدون مشکل بتوانند از ترک خوردن بتن جلوگیری کنند. در ادامه به روش های جلوگیری از ترک خوردن بتن اشاره می کنیم که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

  • انتخاب و استفاده از سیمان باکیفیت و با تیپ مناسب
  •  کنترل کیفی مصالح تشکیل دهنده بتن از نظر میزان سولفات های به کار رفته
  •  توجه به عمل آوری صحیح و دقیق بتن و ترکیب مواد اولیه
  •  استفاده از FRP به جای میلگرد فولادی
  •  استفاده از غشاء آب بند
  •  استفاده از مواد افزودنی مناسب مانند یونولیت و پودر آلومینیوم و مواد چسبنده
  •  استفاده از بتن در ضخامت مناسب و متناسب با کاربری محل بتن ریزی

هزینه ی ترمیم ترک بتن چقدر است؟

هزینه ترمیم ترک خوردن بتن تحت تاثیر عوامل متعددی است و توصیه می شود که مهندسین اجرایی و ناظر برای پیشگیری از افزایش هزینه های ساختمان، از ترک خوردن بتن جلوگیری کنند. چون در هر صورت استفاده از هر یک از روش های ترمیم ترک بتن مانند بخیه ترک بتن، استفاده از کامپوزیت FRP و تزریق رزین اپوکسی می تواند باعث افزایش هزینه های پروژه شود. اما با توجه به اینکه ترک خوردن بتن پس از گذشت سال ها اجتناب ناپذیر است، نمی توان در مورد هزینه ترمیم ترک بتن بی توجه بود.
بسته به روش انتخابی برای ترمیم ترک بتن، قیمت و هزینه آن متفاوت است. بدیهی است که تعداد و عمق ترک های بتن نیز می تواند تاثیر زیادی روی هزینه ترمیم ترک خوردن بتن داشته باشد. به گونه ای که با افزایش عمق ترک بتن، نیاز به استفاده از ابزارها و مصالح بیشتر مانند رزین اپوکسی برای تزریق در داخل بتن است که این موضوع منجر به افزایش هزینه های پروژه خواهد شد.

جمع بندی نهایی

ترک خوردن بتن در پروژه های مختلف اتفاق می افتد. دلایل زیادی می توانند باعث بروز این مشکل شوند و باید حتما با توجه به نیاز پروژه های ساختمانی به داشتن بتن باکیفیت، علت یابی دقیق ترک خوردن بتن انجام گردد. سپس با روش های مناسب می توان ترک خوردگی بتن را ترمیم کرد. بهره گیری از تیم متخصص و باتجربه برای عمل آوری و اجرای بتن و خرید سیمان و مصالح باکیفیت برای تهیه بتن می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *