هزینه ساخت کلبه سوئیسی چقدر است؟ + قیمت ساخت کلبه سوئیسی

هزینه ساخت کلبه سوئیسی چقدر است؟ + قیمت ساخت کلبه سوئیسی
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 2223

کلبه سوئیسی ساختمانی است با سقف بلند و عموما دارای دو تا سه طبقه. این گونه کلبه ها یک فضای گسترده در طبقه اول دارند که نقش نشیمن را بازی می کند؛ در حالی که آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام آن در طبقه اول جای دارند. در کلبه های سوئیسی یک اتاق زیر شیروانی نیز دیده می شود که دارای سقف شیب دار است. سقف مذکور در دو طرف اتاق زیر شیروانی به عنوان دیوار عمل می کند. در واقع، مهم ترین موردی که کلبه سوئیسی را از دیگر کلبه ها متمایز می سازد، همین اتاق زیر شیروانی است. دیوارهای کلبه سوئیسی به منظور بهره گیری از نور طبیعی، پنجره های بزرگ دارند. اگر هزینه و قیمت ساخت کلبه سوئیسی دغدغه شماست، با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

تاریخچه کلبه سوئیسی

ساخت کلبه سوئیسی یا A-frame برای اولین بار و به شکل انبوه بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد. طی این دوران، ساکنین آمریکا از نظر اقتصادی در وضعیت بهتری قرار گرفته و برای گذران تعطیلات، اقدام به خرید یا ساخت خانه دوم نمودند. این گونه خانه ها به علت کم بودن هزینه ساخت کلبه سوئیسی با بودجه بسیار کمی قابل تهیه بودند و از همین رو توانستند به سرعت محبوبیت پیدا کنند. البته طبق شواهد به دست آمده، برخی کشورها مانند سوئیس و چین در زمینه ساخت این گونه کلبه ها نسبت به آمریکا پیشگام تر بوده اند.

مراحل طراحی و ساخت کلبه سوئیسی

طراحی و ساخت کلبه سوئیسی مراحلی دارد که به شرح و ترتیب زیر انجام می شوند:

  •  انتخاب زمین مورد نظر جهت ساخت کلبه
  •  طراحی سازه کلبه
  •  زیرسازی محل ساخت یا نصب کلبه
  •  شروع فرایند ساخت کلبه با توجه به مساحت بنا
  •  نصب و عایق بندی روکش سقف کلبه
  •  نصب درب و پنجره های کلبه
  •  طراحی داخلی کلبه

طراحی سقف کلبه سوئیسی - ام ک بتن

مزایای ساخت کلبه سوئیسی

هر بنای معماری با هر سبک و سیاق، دارای مزایای خاصی است که آن را برای ساخت در شرایط خاصی نیز مناسب می سازد. ساخت کلبه سوئیسی که به عنوان ویلای پیش ساخته نیز بکار می رود،  مزایای خاص خود را دارد:

  •  مقاومت در برابر بارش برف و باران:

کلبه سوئیسی به دلیل داشتن سقف شیب دار، قادر است از جمع شدن برف روی بام جلوگیری نموده و با هدایت آن به سمت پایین از ایجاد خسارت جلوگیری کند. از این رو، ساخت این سبک کلبه در مناطق کوهستانی و برفی منطقی است.

  • هزینه اجرا و نگهداری کم:

هزینه ساخت کلبه سوئیسی زیاد نیست؛ چرا که تقریبا ساده ترین نقشه ممکن را دارد و این موضوع، امر طراحی، مهندسی و ساخت را تسهیل می کند. همچنین ساختار کلبه های سوئیسی، هزینه نگهداری آن ها را کاهش می دهد. تنها هزینه ای که در امر ساخت این کلبه ها قابل توجه است، هزینه ای است که باید برای تهیه چوب مرغوب بپردازید.

  •  زیبایی:

به سادگی می توان دریافت که هر طرح ساده ای دارای زیبایی است. سبک کلبه های سوئیسی به طور کاملا بدوی از فرم مثلث الهام گرفته شده و به همین دلیل است که برخی این کلبه ها را با نام خانه مثلثی می شناسند. زیبایی منحصر به فرد یک خانه مثلثی می تواند دلیل قانع کننده ای برای جلب نظر شما باشد.

  •  سازگار با زیست محیط:

اجرای یک کلبه سوئیسی عموما نسبت به خانه های دیگر مصالح کم تری می طلبد که خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست است. از سوی دیگر، در ساخت این کلبه ها اغلب از چوب استفاده می شود که از مصالح طبیعی است. چوب مورد استفاده جهت ساخت کلبه سوئیسی را می توان پس از تخریب آن بازیافت و دوباره مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، امکان نصب پنل های خورشیدی روی سقف کلبه سوئیسی به منظور جایگزینی سوخت های فسیلی و برق با انرژی نیز وجود دارد و با توجه به این که انرژی خورشید یک منبع تجدیدپذیر است، برای محیط زیست ضرری ندارد.

  •  نورگیری طبیعی:

کلبه های سوئیسی به خاطر بهره مند بودن از نورگیرهای بزرگ رو دیوارهای خود از نور طبیعی برخوردار هستند. در صورت نیاز به بیش تر نمودن میزان نور دریافتی حتی می توان پنجره سقفی نیز در نظر گرفت. این نورگیری قابل توجه، نیاز به روشن کردن لامپ در طول روز را برطرف نموده و به این شکل سبب صرفه جویی در مصرف برق می گردد.

  • طراحی مینیمال:

کلبه سوئیسی ذاتا مینیمال است و در صورتی که مایلید یک فضای دور از زرق و برق و سرشار از آرامش را با هزینه کم تر جهت گذران تعطیلات داشته باشید، گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با مراحل ساخت کلبه های پیش ساخته مطالعه مقاله “کلبه پیش ساخته چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟” را پیشنهاد می کنیم.

ویژگی های کلبه سوئیسی - ام ک بتن

نقاط ضعف کلبه سوئیسی

کلبه سوئیسی نقاط ضعفی نیز دارد که بهتر است پیش از اقدام به ساخت از آن ها اطلاع کسب نمایید:

  •  عدم انعطاف پذیری طراحی:

معماری کلبه های سوئیسی ذاتا در همه موارد یکسان است؛ بدین معنی که تمامی این کلبه ها دارای فرم مثلثی یا A-frame هستند. این یکسان بودن طرح خانه سبب می شود مانند یک نمونه تیپ در نقاط مختلف به چشم می خورد. بنابراین، اگر به دنبال ساخت یک خانه منحصر به فرد با طراحی سفارشی هستید، نمی توانید روی کلبه سوئیسی حساب باز کنید.

  •  مشکلات گرمایشی:

بار دیگر، معماری خاص کلبه های سوئیسی علتی است که پشت سر مشکلات گرمایشی این خانه های دوست داشتنی قرار دارد. اصولا خانه های دارای سقف بلند به سادگی گرم نمی شوند؛ چرا که هوای گرم به دلیل سبک بودن بالا رفته و در نزدیکی سقف ساختمان جمع می شود. چنین خصوصیتی در زمستان مشکل ایجاد می کند؛ چرا که طبقات بالایی به خوبی گرم می شوند؛ اما طبقات پایینی سرد باقی می مانند.

  •  محدودیت فضا:

و اما آخرین نقطه ضعفی که سبک معماری کلبه های سوئیسی به همراه دارد، محدودیت فضاست. هر چند طبقه اول این کلبه ها نسبت به دیگر طبقات مساحت قابل توجهی دارد، اما با توجه به مثلثی بودن فرم ساختمان از مقطع، هر چه طبقه ای بالاتر قرار بگیرد، مساحت آن کم تر می شود. از سوی دیگر، داشتن دیوارهای مورب سبب می شود قرارگیری کمد در آن ساده نباشد. در صورتی که یک کلبه جادار و بزرگ می خواهید، باید این مورد را در نظر بگیرید.

بررسی عوامل تاثیرگذار در هزینه و قیمت ساخت کلبه سوئیسی

بحث هزینه ساخت کلبه سوئیسی زمانی مطرح می شود که شما تصمیم خود را گرفته و تنها در پی تخمین بودجه مورد نیاز باشید. به طور کلی، هزینه ساخت خانه مثلثی مقوله ای است که به چند فاکتور مختلف بستگی دارد:

قیمت ساخت کلبه سوئیسی - ام ک بتن

عوامل طراحی و تاثیر آن در قیمت ساخت کلبه سوئیسی

طراحی به عنوان نخستین عامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت خانه مثلثی، خود مجموعه عوامل زیر را در بر می گیرد:

قیمت ساخت کلبه سوئیسی بر اساس ابعاد و پیچیدگی طرح مورد نظر

این که طرح مورد نظر شما چه ابعادی دارد و نیز میزان پیچیدگی آن به شدت روی هزینه های ساخت کلبه سوئیسی موثر است. در واقع، هزینه ساخت خانه مثلثی را نخست این فاکتور تعیین می کند. به هر میزان که طرح مد نظر شما کوچک تر و ساده تر باشد، هزینه ساخت کلبه سوئیسی نیز کم تر است. لازم به ذکر است که نصب پنجره بیش تر، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تاسیسات و امکانات دیگر نیز می توانند هزینه ساخت خانه مثلثی را افزایش دهند.

هزینه ساخت کلبه سوئیسی بر اساس میزان تخصص طراح

میزان مهارت و تجربه ای که طراح در رابطه با تهیه طرح مورد نظر شما دارد نیز عامل تعیین کننده ای در زمینه هزینه ساخت خانه مثلثی محسوب می شود. یک طراح متخصص قطعا دستمزد بیش تری برای آماده سازی نقشه کلبه شما دریافت می کند.

هزینه ساخت کلبه سوئیسی بر اساس شرایط بازار

دیگر عامل موثر بر قیمت ساخت کلبه سوئیسی، شرایط حاکم بر بازار است. رقابت و تورم می توانند در این رابطه نقش مهمی ایفا کند.

تاثیر متریال ساخت روی هزینه ساخت خانه مثلثی

دومین عامل موثر در تعیین هزینه های ساخت کلبه سوئیسی، متریال ساخت است. هر یک از موارد زیر را می توان با توجه به هزینه ساخت خانه مثلثی، به عنوان متریال ساخت در نظر گرفت:

هزینه ساخت کلبه سوئیسی با چوب

بدون شک اولین گزینه معمول جهت اجرای طرح یک کلبه سوئیسی، چوب است. در مناطق جنگلی کشور دسترسی بهتری به این متریال وجود دارد؛ اما باز هم هزینه مربوطه با توجه به نوع چوب متغیر است. استفاده از چوب گران قیمت، هزینه ساخت خانه مثلثی و ویلای چوبی را افزایش می دهد.

قیمت ساخت کلبه سوئیسی با سنگ

برخی از مناطق از سنگ به عنوان متریال اصلی ساخت خانه مثلثی بهره می گیرند. بالطبع هزینه ساخت کلبه سوئیسی با سنگ بیش تر از چوب است؛ اما در مقابل می توان طول عمر بیش تر این متریال را یک عامل خنثی کننده دانست.

هزینه ساخت کلبه سوئیسی با شیشه

شیشه از مواردی است که قیمت آن قطعا در تعیین هزینه ساخت کلبه سوئیسی تاثیر ویژه دارد. با توجه به بزرگ بودن ابعاد پنجره در این گونه کلبه ها، هزینه بیش تری متوجه تهیه شیشه می گردد. نوع شیشه مورد نظر، ضخامت و ضد سرقت بودن آن نیز از عواملی هستند که هزینه ساخت خانه مثلثی را دستخوش تغییر می کنند.

قیمت ساخت کلبه سوئیسی با مصالح عایق حرارتی

با توجه به شرایط خاصی که کلبه های سوئیسی در زمینه تامین آسایش حرارتی دارند، ممانعت از اتلاف انرژی بحث مهمی در ساخت آن ها محسوب می شود. بدین منظور می توان از مصالح عایق حرارتی کمک گرفت. این تصمیم هر چند هزینه ساخت خانه مثلثی را افزایش می دهد؛ اما در بلند مدت با پایین آوردن مصرف انرژی، قابل توجیه و اقتصادی به نظر می رسد.

هزینه های ساخت کلبه سوئیسی با مصالح دیگر (مصالح متنوعی مثل بلوک سیمانی، بلوک گچی، آجر، فلز و …)

اجرا با استفاده از دیگر مصالح نیز امکان پذیر، اما به شکل متفاوتی بر هزینه ساخت کلبه سوئیسی موثر است. از جمله این مصالح می توان به بلوک سیمانی، بلوک گچی، آجر، فلز و … اشاره نمود. انتخاب متریال مناسب از میان گزینه های موجود به عواملی چون در دسترس بودن، بودجه، شرایط اقلیمی و نیز سبک معماری بستگی دارد. این انتخاب، تاثیر عمده ای بر هزینه ساخت خانه مثلثی دارد. از سوی دیگر، استفاده از مصالح بی کیفیت ممکن است در نظر اول از لحاظ قیمت ساخت کلبه سوئیسی صرفه جویانه باشد؛ اما به مرور زمان با نیاز به تعمیر، اثرات منفی خود را نشان خواهد داد.

تاثیر هزینه خرید تجهیزات داخلی بر قیمت کلبه سوئیسی

تجهیزات داخلی ساختمان نیز از مواردی هستند که بسته به نیاز و سلیقه کارفرما، تغییرات نسبی در تعیین هزینه ساخت کلبه سوئیسی ایجاد می کنند. این تجهیزات عموما عبارتند از:

قیمت ساخت کلبه سوئیسی با نصب سیستم گرمایشی و سرمایشی

با توجه به این که اکثر کلبه های سوئیسی در مناطق کوهستانی ساخته می شوند؛ برای گرمایش نیازمند سیستم از پیش تعریف شده هستند. همچنین آفتاب گیر بودن این کلبه ها در تابستان، نیاز به سیستم سرمایش را ضروری می نماید. هر یک از سیستم های انتخابی با توجه به نوع خود می توانند هزینه ساخت کلبه سوئیسی را تحت تاثیر قرار دهند. برای آشنایی با سیستم های عایقی مطالعه مقاله “همه چیز درباره عایق ساختمان پیش ساخته” را پیشنهاد می کنیم.

هزینه ساخت کلبه سوئیسی با نصب سیستم تهویه

بر اساس نیاز مشتری ممکن است نیاز به در نظر گرفتن سیستم تهویه باشد که هزینه ساخت خانه مثلثی را با توجه به مساحت کلبه و نوع سیستم مورد نظر تغییر می دهد.

قیمت ساخت کلبه سوئیسی با نصب سیستم الکتریکی

تاسیسات برقی مورد نیاز نیز بر اساس پیچیدگی طرح و مساحت آن بخشی دیگر از مقوله مهم هزینه ساخت خانه مثلثی را به خود اختصاص می دهند.

هزینه های ساخت کلبه سوئیسی با تامین مبلمان، تزئینات و وسایل آشپزخانه

این مورد شاید به طور مستقیم در هزینه ساخت کلبه سوئیسی موثر واقع نشود، اما با توجه به نیاز ساکنین کلبه، تهیه نمودن مبلمان اولیه یک امر بدیهی به نظر می رسد که خود هزینه مجزا در پی دارد.

هزینه ساخت کلبه سوئیسی با نصب سیستم آب و فاضلاب

لوله کشی مربوط به آب و فاضلاب نیز بر اساس مساحت آن انجام می شود و در امر تخمین هزینه ساخت خانه مثلثی نقش موثری دارد.

هزینه خرید زمین و تاثیر آن روی قیمت خانه مثلثی

این که کدام منطقه و زمین را برای ساخت انتخاب کرده اید، به طور قابل توجهی روی قیمت ساخت کلبه سوئیسی تاثیر دارد. هزینه خرید زمین باید به طور جداگانه منظور گردد و از عوامل اساسی تعیین قیمت است.

قیمت کلبه سوئیسی - ام ک بتن

راهکارهای کاهش هزینه های ساختن کلبه سوئیسی

در تلاشید هزینه ساخت خانه مثلثی خود را کاهش دهید؟ خوشبختانه این کار ممکن است. هر چند هزینه های ساخت کلبه سوئیسی در کل زیاد نیست؛ اما با برنامه ریزی صحیح و به کارگیری راهکار مناسب می توان آن را کم تر نیز نمود. در ادامه به چندی از این راهکارها خواهیم پرداخت:

  •  انتخاب هوشمندانه متراژ:

مساحت تاثیر بسیار زیادی در تعیین هزینه ساخت خانه مثلثی دارد. با کاهش مساحت کلبه مورد نظر می توان در مصرف مصالح صرفه جویی و در نتیجه، هزینه کل را کاهش داد.

  •  طراحی مینیمال:

هر چه ساده تر، ارزان تر. این یعنی هزینه ساخت کلبه سوئیسی شما با یک طرح مینیمال کم تر می شود؛ چرا که چنین طرحی علاوه بر کاهش میزان مصالح مورد نیاز، نیروی کار کم تری نیز می طلبد.

  •  اعمال فضاهای چند عملکردی:

یک فضا اگر به جای یک، چند عملکرد داشته باشد، کاراتر خواهد بود و در عین اشغال مساحت کم تر، نیاز شما را برطرف می سازد. در پی کم شدن مساحت نیز به خودی خود هزینه ساخت کلبه سوئیسی و دیگر سازه های پیش ساخته قابل حمل کم تر خواهد شد.

  •  بهره گیری از مصالح بومی:

با انتخاب مصالح بومی برای ساخت کلبه، شما با یک تیر چند نشان را می زنید؛ چرا که نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می کنید، بلکه بودجه پایین تری برای تهیه و انتقال مصالح نیاز دارید. از این طریق می توانید هزینه ساخت خانه مثلثی را باز هم کاهش دهید.

  •  استفاده از تکنولوژی پیش ساخته:

قیمتساخت کلبه سوئیسی اگر فرایند اجرای آن به صورت پیش ساخته صورت گیرد، به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد. این امر، ساخت کلبه را نیز تسریع نموده و با کاهش نیاز به نیروی کار و حمل و نقل مصالح، انتخابی کاملا اقتصادی است.
تمامی موارد فوق را می توان با یک تصمیم منطقی در راستای کاهش هزینه ساخت کلبه سوئیسی به کار گرفت؛ اما بهتر است این کار بر اساس نظر یک متخصص صورت گیرد تا احتمال رخداد هر گونه اشتباه و کاهش کیفیت پروژه را به حداقل برساند.

سفارش از شرکت معتبر به منظور کاهش قیمت ساخت کلبه A-Frame

شرکت ام ک بتن مفتخر است به عنوان یکی از برترین فعالان در زمینه تهیه مصالح و محصولات ساختمانی، در زمینه تخمین هزینه ساخت کلبه سوئیسی، شما عزیزان را یاری کند. این مجموعه با هدف ارائه بهترین کیفیت ممکن در این کار دست دارد و بر اساس استانداردهای بین المللی مشغول فعالیت است. تخصص و تجربه کارشناسان ما تنها یکی از عواملی است که اطمینان خاطر از سفارش کارفرما را به همراه دارد. از سوی دیگر، امکان تهیه طرح و مصالح بر اساس نیاز و مطابق با درخواست شما شرایط دستیابی به هدف را عینا فراهم می سازد.
شرکت ما با اقدام به ارائه راهکارهای کارشناسانه به منظور کاهش قیمت ساخت کلبه سوئیسی در راستای کسب رضایت شما گام بر می دارد. شما می توانید برای دریافت مشاوره حرفه ای از شرکت ام کا بتن با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید و خدمات مورد نظر خود را به شکل مطلوب دریافت کنید.

جمع بندی نهایی

مالکیت یک کلبه می تواند آرزوی هر یک از ما باشد. به عنوان جمع بندی مقاله پیش رو می توان گفت قیمت ساخت کلبه سوئیسی از عواملی چون طرح، متریال مورد استفاده، تجهیزات، قیمت زمین و شرکت ارائه دهنده خدمات تاثیر می پذیرد. قطعا با بررسی تخصصی عوامل مذکور و اعمال راهکار جایگزین می توان تصمیم اقتصادی تری گرفت. شما نیز اگر قصد کاهش هزینه ساخت خانه مثلثی را دارید، می توانید جهت دریافت مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و رویای داشتن کلبه ایده آل خود را محقق سازید.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *