نکات کلیدی برای خرید خانه پیش ساخته

نکات کلیدی برای خرید خانه پیش ساخته
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 2266

در دنیای امروزی، یکی از راهکارهای پیش رو برای رسیدن به فضای مسکونی دلخواه در مطلوب ترین مدت زمان و کارایی ممکن، روی آوردن به استفاده از تکنولوژی پیش ساخته است. خانه های پیش ساخته با بهره گیری از نوآوری و در شرایط تحت کنترل آماده می شوند و امکان دسترسی به محل سکونت موقت یا دائم را فراهم می آورند. حال این که برای تضمین یک انتخاب صحیح بهتر است نکات خرید خانه پیش ساخته به دقت در نظر گرفته شوند. در ادامه به همین نکات خواهیم پرداخت.

معرفی خانه پیش ساخته

پیش از پرداختن به نکات خرید خانه پیش ساخته بهتر است ابتدا با این خانه ها آشنا شویم. عبارت خانه پیش ساخته را می توان یک عبارت انقلابی در صنعت ساختمان دانست. خانه های پیش ساخته عموما به شکل مجموعه ای از قطعات در کارخانه آماده و سپس به محل مورد نظر منتقل و مونتاژ می شوند. از نکات خریدن خانه پیش ساخته، امکان فرایند اسکان دهی به افرادی است که مایلند به شکلی کارآمد و اقتصادی صاحبخانه شوند. البته داستان به این مزایا ختم نمی شود.

5 ویژگی منحصر به فردی که خانه های پیش ساخته دارند!

  •  ساخت سریع و کارآمد:

شاید بارزترین خصوصیت در میان نکات خرید خانه پیش ساخته دائمی، سرعت فرایند ساخت در کنار کارایی مطلوب آن باشد. با توجه به تولید قطعات پیش ساخته در فضای کارخانه تحت شرایط کنترل شده، عملیات اجرا از تاثیرات آب و هوایی در امان است.

  •  کیفیت بالا:

اعمال استانداردهای کیفی در فرایند تولید و آماده سازی قطعات، یکی دیگر از خصوصیات این خانه هاست. اتفاقا در میان نکات خرید خانه پیش ساخته، توجه به این مورد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که کسب اطمینان از آن می تواند دوام بیش تر خانه را تضمین و از نیاز مکرر به تعمیرات جلوگیری نماید.

  • طراحی انعطاف پذیر:

برخلاف تصور احتمالی افراد، یک خانه پیش ساخته دارای تنوع طرح همراه با امکان سفارشی سازی است. به عنوان یکی از نکات خرید ساختمان پیش ساخته، شما می توانید روی اعمال خصوصیات دلخواه خود حساب باز کنید.

  •  کاهش هزینه ها:

یکی از مهم ترین خصوصیاتی که باید در نکات خرید خانه های از پیش ساخته شده مدولار مورد توجه قرار گیرد، صرفه جویی در هزینه هاست. با کاهش مدت زمان پروژه، نیاز کم تر به نیروی انسانی، بهینه سازی مصرف مصالح و به حداقل رساندن میزان دورریز می توان هزینه های ساخت را به شکل قابل قبولی کاهش داد.

  • پایداری زیست محیطی:

موردی که شاید کم تر در نکات خرید خانه پیش ساخته مورد توجه واقع شود؛ اما از ویژگی های بسیار جالب این تکنولوژی محسوب می شود، امکان حفظ زیست محیط با بهره گیری از مواد پایدار و رویکرد سازگار است. این خصوصیت به کارآمدی ساختمان از لحاظ مصرف انرژی و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی کمک می کند.

برج زعفرانیه - ام ک بتن

تنوع خانه های پیش ساخته از نظر نوع ساخت

به طور کلی در نکات خرید خانه پیش ساخته باید تنوع آن را بر اساس نوع ساخت در نظر گرفت که شامل موارد زیر است:

  •  ساختمان های پانلیزه:

این نوع خانه پیش ساخته، دارای قطعاتی به شکل پنل های جداگانه است که در محل به یکدیگر ملحق می شوند. به عنوان یکی از نکات خرید خانه های پیش ساخته، در این روش، امکان طراحی گسترده تر فراهم است.

  •  سازه پیش ساخته مدولار:

در این نوع از سیستم، خانه از تعدادی ماژول تشکیل شده که در کارخانه آماده سازی و برای نصب به محل منتقل می شوند. از نکات خرید خانه پیش ساخته مدولار و قطعات پیش ساخته می توان به امکان ایجاد طرح ها و طبقات متعدد اشاره نمود که در ادامه برای آشنایی با انواع قطعات از پیش ساخته شده میتوانید به مطالعه “ انواع قطعات بتنی پیش ساخته مدولار” بپردازید.

  •  خانه های کانتینری:

انواعی از خانه پیش ساخته نیز وجود دارند که در واقع قابل حمل بوده و در میان طرفداران سبک مدرن به شدت محبوبند. این انواع را خانه کانتینری می نامند.

انواع خانه پیش ساخته براساس نوع مصالح

از دیگر نکات خرید خانه های از پیش ساخته شده، باید به تنوع آن بر مبنای مصالح مصرفی پرداخت:

  •  خانه پیش ساخته بتنی:

بتن یکی از مصالح پرمصرف دنیای مدرن و یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده برخی از انواع خانه پیش ساخته است. از نکات خرید خانه پیش ساخته می توان به این مورد اشاره کرد که با توجه به دوام و مقاومت بالای بتن، می توان یک فضای سازگار با شرایط آب و هوایی گوناگون و حوادث طبیعی ایجاد کرد. همچنین نکته دیگر، طول عمر بالای این نوع خانه ها و عدم نیاز به تعمیر پیاپی است.

  •  خانه پیش ساخته چوبی:

چوب را شاید بتوان محبوب ترین گزینه برای ایجاد خانه پیش ساخته چوبی در جهان دانست. با توجه به اهمیت سازگاری با محیط زیست که از نکات خرید خانه چوبی یا سوئیسی پیش ساخته محسوب می شود، انتخاب این گزینه می تواند در عین زیبایی قابل قبول باشد.

  •  خانه پیش ساختهLSF:

خانه پیش ساخته فلزی اگر از فولاد سبک وزن ساخته شود، LSF نام می گیرد. این نوع خانه قادر خواهد بود در مقابله با شرایط اقلیمی متفاوت و نیز حوادث خارج از کنترل به خوبی از خود مقاومت نشان دهد. گذشته از این، اگر تحمل فشار بالا را یکی از نکات خرید خانه پیش ساخته lsf در نظر بگیرید، این گزینه مناسب شما خواهد بود.

  •  خانه پیش ساخته PVC:

ساخت برخی از سازه های پیش ساخته با کمک ورق PVC انجام می شود. این ورق ها به دلیل قیمت مناسب و سبک وزن بودن، گزینه ایده آلی جهت این منظور خواهند بود.

  •  خانه پیش ساخته ساندویچ پنل:

از جمله پرطرفدارترین انواع خانه پیش ساخته است که خصوصیات منحصر به فرد خود را مدیون تحول بزرگ حاصل از ساندویچ پنل در صنعت ساختمان است. ساندویچ پنل ها مصالحی هستند با کاربرد گسترده در این زمینه که عموما ساختاری شبیه به ساندویچ (دو لایه ورق فلزی یا پلاستیکی در اطراف و یک لایه فوم عایق در میان) دارند. در میان نکات خرید خانه پیش ساخته باید اهمیت عایق بودن را همیشه در نظر داشت و در این راستا، خانه پیش ساخته ساندویچ پنل از بهترین گزینه هاست.

ویلای پیش ساخته بتنی - ام ک بتن

انواع خانه پیش ساخته براساس وضعیت

دیگر نکته مهم از نکات خرید خانه های پیش ساخته، وضعیت آن است که ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  •  خانه پیش ساخته تمام شده:

در این وضعیت، سازه به طور کامل در فضای کارخانه تولید شده و اجزای آن در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا در نهایت، تنها بحث فرایند جایگذاری مطرح باشد. اگر در میان نکات خرید خانه پیش ساخته، مدیریت زمان پروژه در اولویت باشد، این گونه خانه با توجه به از پیش انجام شدن مراحل ساخت و مونتاژ گزینه مناسبی خواهد بود.

  • خانه پیش ساخته نیمه تمام:

در صورتی که اجزای خانه در کارخانه تولید شده باشند؛ اما فرایند مونتاژ پس از انتقال به محل مورد نظر آغاز گردد، خانه پیش ساخته از نوع نیمه تمام است.

  • خانه پیش ساخته سفارشی:

عمدتا کارفرما مایل است در رابطه با نکات خرید خانه پیش ساخته از بابت امکان سفارشی سازی طرح اطمینان حاصل کند. خانه های پیش ساخته با قابلیت سفارشی سازی از صفر تا صد بر اساس نیاز و کاربری مورد نظر تولید و اجرا می شوند. البته در زمینه نکات خرید خانه پیش ساخته از این نوع، قیمت بسته به نوع سفارش متغیر است.

  •  خانه پیش ساخته ثابت:

وضعیت این دسته از خانه های پیش ساخته، نه به میزان آمادگی جهت اجرا در محل، بلکه به انتقال پذیر بودن یا نبودن خانه پس از اجرا وابسته است. اصولا در زمینه نکات خرید خانه پیش ساخته، نوع ثابت، قابلیت جابجایی ندارد.

  •  خانه پیش ساخته قابل جابجایی:

در مقابل دسته قبلی، انواعی از خانه پیش ساخته نیز موجودند که بر روی چرخ یا ریل واقع شده و به سادگی از محلی به محل دیگر انتقال پیدا می کنند. هر چند به عنوان یکی از نکات خرید خانه پیش ساخته لازم به ذکر است که اکثر این نوع خانه ها جهت تعطیلات و صرفا برای سکونت موقتی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه استفاده از خانه ویلاهای پیش ساخته قابل حمل به علت ویژگی هایی از جمله طراحی و متراژهای مختلف مرسوم شده است.

حمل خانه پیش ساخته - ام ک بتن

به چه علتی خرید خانه های پیش ساخته پیشنهاد می شود؟

دلایل متعددی برای ترغیب کارفرمایان به سوی انتخاب خانه پیش ساخته وجود دارند. این دلایل محدود به مزایای مالی و زمانی نیستند و جنبه های کیفی، پایداری و نیز سبک زندگی افراد را نیز در بر می گیرند. دلایل مذکور که در مجموعه نکات خرید خانه پیش ساخته اهمیت ویژه ای دارند، عبارتند از:

  • سرعت و کارایی در ساخت:

بدون شک، سرعت عمل بالا و کارایی ویژه، برگ برنده نکات خرید سازه از پیش ساخته شده است. تولید قطعات در شرایط کنترل شده به کاهش مدت زمان ساخت می انجامد و در عین حال، کیفیت و کارایی لازم را ارایه می دهد.

  •  نزول هزینه ساخت:

یکی از نکات خرید خانه پیش ساخته، میزان صرفه جویی در بودجه مورد نیاز است. این بودجه کلا نسبت به روش ساخت سنتی تفاوت چشم گیری دارد.

  •  انعطاف پذیری در طراحی:

یک ساختمان پیش ساخته ابدا دست شما را در انعطاف پذیری طرح نمی بندد. امکان سفارشی سازی طرح و اضافه نمودن خصوصیات دلخواه همیشه وجود دارد که باید در مجموعه نکات خرید خانه پیش ساخته و طراحی خانه پیش ساخته مد نظر داشت.

  •  پایداری زیست محیطی:

استانداردهای موجود در زمینه تکنولوژی پیش ساخته به پایداری و کارآمدی ساختمان مورد نظر منجر می شوند. بهره گیری از مواد یازیافتی، عایق سازی به شکل بهینه و تعبیه سیستم های انرژی نوین از نکات خرید خانه های از پیش ساخته شده مدولار به شمار می روند و نقش مهمی در نجات محیط زیست دارند.

  • کیفیت، دوام و پایداری:

فرایند تحت نظارت تولید قطعات پیش ساخته در کارخانه مانند ستون های پیش ساخته، خانه های حاصل را از نظر کیفی تامین می کند و همین امر، تضمین کننده یکی از نکات خرید خانه پیش ساخته، یعنی دوام طولانی تر و عدم نیاز به تعمیرات مکرر در آینده خواهد بود.

کیفیت ساخت کلبه سوئیسی - ام ک بتن

مراحل خرید خانه پیش ساخته چه فرایندی دارد؟

از مهم ترین نکات خریدن خانه های پیش ساخته، مراحل انجام این خرید است که به شرح زیرند:

انتخاب سازنده و بررسی سابقه آن

  •  بررسی گزینه ها:

نخستین گام مراحل که از نکات خرید خانه پیش ساخته نیز به شمار می رود، انتخاب سازنده ای معتبر و قابل اطمینان است. با تحقیق کافی، بررسی سابقه و ارزیابی نمونه کارهای پیشین می توان در این مرحله موفق پیش رفت.

  •  ارزیابی کیفیت و سابقه:

کیفیت ساخت بنا نیز از دیگر نکات قابل توجه است و معمولا با بررسی سابقه کار و نظرسنجی از مشتریان پیشین قابلیت ارزیابی دارد.

طراحی و سفارشی سازی

  •  انتخاب طرح:

طرح است که تعیین می کند قطعات پیش ساخته به چه شکل تولید و اجرا می شوند. در نکات خرید خانه پیش ساخته باید امر سفارشی سازی طرح را مد نظر داشت و در صورت تمایل آن را پیاده نمود.

  •  تعیین ویژگی ها:

در این مرحله از فرایند، انتخاب مواد، رنگ ها و تجهیزات خاص صورت می گیرد.

مجوزها و قوانین

  •  دریافت مجوزهای لازم:

یکی از مهم ترین نکات خرید خانه پیش ساخته، دریافت مجوزهای لازم از مقامات محلی است که ساخت قانونی خانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

  •  رعایت قوانین ساخت وساز:

قطعا ضوابط موجود در رابطه با ساخت ساختمان پیش ساخته بر اساس منطقه متفاوتند و در نظر گرفتن آن ها شرط لازم جهت پیش بردن فرایند بدون دردسر احتمالی است.

نصب و تکمیل

  •  انتقال به محل نصب:

در این مرحله، اجزای خانه پیش ساخته پس از تولید در کارخانه برای مونتاژ شدن به محل مورد نظر انتقال پیدا می کنند.

  •  عملیات نصب:

مرحله بعدی شامل عملیات مونتاژ و تکمیل خانه است. از نکات خرید خانه پیش ساخته در این حیطه، اهمیت برخورداری تیم اجرا از تخصص و تجربه کافی است.

بازرسی و تحویل نهایی

  •  بازرسی های نهایی:

در بخش پایانی مراحل، عملیات بازرسی برای کسب اطمینان از کیفیت و ایمنی خانه انجام می گردد. این مرحله نیز شامل اهمیت قابل توجهی در رابطه با نکات تهیه خانه پیش ساخته است.

  •  تحویل خانه:

در صورت دقت به تمامی نکات خرید خانه پیش ساخته، نهایتا پس از تکمیل کار و رفع هر گونه ایراد، خانه به کارفرما یا مالک تحویل داده می شود.

ساخت خانه پیش ساخته بتنی - ام ک بتن

انتخاب خانه پیش ساخته متناسب با منطقه ی سکونت

در مجموعه نکات خرید خانه های پیش ساخته نیز مانند فرایند ساخت سنتی باید اهمیت منقطه سکونت را مورد توجه ویژه قرار داد؛ چرا که:

  • نوع طرح مورد نظر
  • مصالح مورد استفاده
  • امکانات و تجهیزات

همگی از منطقه سکونت تاثیر می پذیرند.

نکات کلیدی هنگام خرید خانه پیش ساخته

هر چند در طی بخش های پیشین به صورت جسته گریخته به نکات خرید خانه پیش ساخته اشاره شد؛ اما لازم است موارد زیر به صورت قطعی مد نظر کارفرما قرار گیرند:

کیفیت مواد و ساخت

  •  بررسی مواد:

به عنوان یکی از نکات برای خریدن خانه پیش ساخته، مطابقت مصالح به کار رفته در ساخت قطعات پیش ساخته با استانداردهای کیفی از نظر عایق بندی و ساختار بازشوها باید بررسی شود.

  •  استانداردهای ساخت:

صحیح بودن فرایند اجرا (در مقایسه با استانداردهای موجود) نیز به مانند کیفیت، باید در زمینه نکات تهیه خانه پیش ساخته مورد توجه باشد.

هزینه های کلی

  • برآورد هزینه ها:

بحث هزینه ها از مهم ترین نکات خرید خانه پیش ساخته و مجموع کل هزینه ها، شامل هزینه خرید، انتقال، ساخت و نصب اتصالات و تجهیزات است.

  •  بودجه بندی دقیق:

متره برآورد و تخمین واقع بینانه بودجه مورد نیاز نیز از آن دسته نکات خرید خانه پیش ساخته است که نقش مهمی در پیش گیری از ایجاد نیاز به هزینه های غیر منتظره ایفا می کند.

پایداری و کارآمدی انرژی

  •  ویژگی های پایدار:

به عنوان بشر، ایجاد سازگاری بین ساختمان ها و محیط زیست از وظایف ماست. بنابراین پیشنهاد می شود در میان نکات خرید خانه و سازه پیش ساخته، امکان بهره گیری از انرژی خورشیدی یا بهره گیری از مواد بازیافتی بررسی گردد.

  •  کارآمدی انرژی:

عایق بندی مناسب خانه پیش ساخته و بهره مندی خانه از سیستم گرمایش و سرمایش مطابق با شرایط اقلیمی از دیگر جنبه های مهم نکات خرید خانه بتنی پیش ساخته است که بر کارا بودن فضا از بابت مصرف انرژی تاثیر دارد.

موقعیت و زمین

  •  انتخاب موقعیت:

انتخاب موقعیت مکانی خانه و دسترسی به فضاهای عمومی-محلی باید به عنوان یک نکته دیگر مد نظر باشد.

  • بررسی شرایط زمین:

از دیگر نکات خرید خانه های پیش ساخته، کسب اطمینان از قابلیت نصب سازه در زمین مورد نظر است.

برنامه ریزی بلند مدت

  •  توجه به آینده:

به عنوان یک مالک، شما حق دارید نیازهای آتی و امکان گسترش یا ایجاد تغییرات در خانه خود را به عنوان موردی حائز اهمیت در نکات خرید خانه پیش ساخته در نظر بگیرید.

  •  ارزش بازفروش:

همچنین لازم است به عنوان یکی از مهم ترین نکات خرید خانه پیش ساخته، از امکان فروش آن با توجه به شرایط فعلی آن در آینده نیز اطمینان حاصل کنید.

خرید خانه پیش ساخته - ام ک بتن

 چالش های خانه پیش ساخته هنگام خرید

یکی از نکات خرید خانه پیش ساخته، مجموعه چالش های موجود بر سر راه است که بهتر است کارفرما از قبل نسبت به آن ها اطلاع داشته باشد. این چالش ها عبارتند از:

  •  محدودیت حمل و نقل
  •  محدودیت قوانین محلی ساخت و ساز
  •  نیاز به برنامه ریزی مفصل طی فرایند طراحی

جمع بندی نهایی

انتخاب و خرید خانه، چه با روش اجرای سنتی و چه مدرن، نیاز به کسب اطلاع از نکات مهم دارد. لذا در این مطلب تلاش بر این بود تا خواننده با نکات خرید خانه پیش ساخته به عنوان راهکار جدید سکونت در عصر جدید آشنا و از زیر و بم این فرایند مطلع گردد. در صورتی که شما کارفرمای عزیز قصد تهیه قطعات و اجرای چنین ساختمانی را دارید، کافی است بر اساس نکات خریدن خانه پیش ساخته در این راهنما پیش روید و آگاهانه تصمیم گیری کنید. در نهایت، خرید خانه‌های پیش‌ساخته با توجه به مزایای فراوان از جمله سرعت ساخت، هزینه‌های کاهش‌یافته، و انعطاف‌پذیری در طراحی، گزینه‌ای جذاب برای خانه‌دار شدن است. با این حال، این فرایند نیازمند دقت و توجه به نکات کلیدی مانند بررسی کیفیت ساخت، انتخاب سازنده معتبر، و رعایت قوانین محلی می‌باشد. همچنین، توجه به پایداری زیست‌محیطی و برنامه‌ریزی بلندمدت برای تطابق با نیازهای آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مقاله با ارائه راهنمای جامع، خریداران را در جهت تصمیم‌گیری آگاهانه و بهینه برای خرید خانه‌های پیش‌ساخته یاری می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *